10. december 2025
Tværfaglig4 faggrupper
Terrænnært grundvand
Ny lovgivning fra 2025 forpligter forsyningerne til at håndtere terrænnært grundvand. Kommunerne skal derfor opdatere spildevandsplanen – med første deadline den 1. juli 2027. For at nå høringer og politiske behandlinger skal arbejdet være i gang senest i 2026. På temadagen får du konkrete værktøjer og erfaringer til: Strategisk udpegning af undersøgelsesområder Samfundsøkonomiske beregninger uden faldgruber Smidig myndighedsbehandling Praktisk tilgang – konkrete værktøjer og erfaringer Du får ikke bare slides og paragraffer. Du får hands-on viden og værktøjer, der kan bruges direkte i din...
14. januar 2026
Tværfaglig14 faggrupper
Temadag om klimatilpasning, ekspropriation, og ny lov om højtstående grundvand
Klimatilpasning og håndtering af vandproblemer og oversvømmelse fra vandløb, havet, nedbør og stigende grundvand fylder mere og mere i kommunernes tekniske forvaltninger. Regelgrundlaget er komplekst og giver ofte udfordringer såvel med hensyn til fortolkning af de enkelte regelsæt som med hensyn til samspillet herimellem. Temadagen har til formål at bidrage til en bedre fælles forståelse af de forskellige regelsæt, herunder med inddragelse af eksempler fra praksis og fra klagenævnsafgørelser. De forskellige indlæg fokuserer især på reglerne i vandløbsloven og planloven, ligesom der er en...
14. januar 2026
Tværfaglig5 faggrupper
Bilag IV-arter: Flagermus webinar
At opnå et bedre kendskab til forskellige arter af flagermus levevis, herunder yngle- og rasteområder, økologi, livscyklus samt hvilke tiltag der kan påvirke dem og hvordan man imødekommer dette. Kurset består af 3 webinarer - Se nærmere nedenfor. Webinar 1: Den 14. januar 2026 kl. 14.00-15.00 Flagermusenes biologi generelt inkl. forskelle for de forskellige arter (Morten Elmeros) Akustisk registrering – hvad siger flagermusene og hvorfor, muligheder, begrænsninger og krav til akustiske undersøgelser og afrapportering (Signe Brinkløv) Webinar 2: Den 4. februar 2026 kl. 14.00-15.00 Vindmøller –...
